Na rynku jest sporo systemów wspierających budowanie listy mailingowej i prowadzenie email marketingu. W tym wpisie skupimy się tylko na jednym MailerLite.
Dlaczego akurat ten? Wybór systemu należy do Ciebie. W mojej ocenie MailerLite w dużym stopniu pasuje do moich potrzeb. Tzn. niewielka lista, bardziej zbieranie adresów niż mailingi i wersja darmowa do 1 tys. adresów.
A ten wpis to totalne podstawy obsługi MailerLite, czyli jak stworzyć swój pierwszy formularz i zacząć zbierać maile. Oraz jak uprościć skrypt i wygląd formularza…
Najpierw oczywiście krótki proces rejestracji, chwilę potem jesteśmy już zalogowani. Jednak do korzystania w pełni z systemu konieczne jest uzupełnienie swojego profilu (kilka informacji o specyfice Twojej działalności) oraz potwierdzenie adresu email.
Kiedy konto założone, zabawę zaczynam od utworzenia nowej grupy odbiorców, żeby dla porządku właśnie tam wpadały nowe adresy. W zakładce Subskrybenci znajdziesz przycisk 'Dodaj nową grupę’. Nazwij ją jak chcesz.
I przechodzimy do rzeczy, tworzymy nowy formularz w zakładce Formularze.
Nazwij go tak, byś się w przyszłości nie pogubił i kontynuuj.
Na kolejnym ekranie, stajesz przed istotnym wyborem. Jaki rodzaj formularza chcesz stworzyć. Dostępne są 4 podstawowe opcje:
popup, landing page, zwykły formularz (’osadź formularz’) i przycisk zapisu.
O każdym można byłoby wiele napisać (i może wkrótce to zrobię), jednak tutaj zajmiemy się wersją najprostszą, podstawową i najbardziej uniwersalną, czyli zwykły formularz. Wybieramy zatem opcję „osadź formularz„.
Zaznaczamy listy lub listę, na jaką mają spływać maile z tego formularza i dalej przechodzimy do edycji wyglądu i zachowania formularza.
Edytować możesz kolory, napisy, wielkości czcionek, układ, wymiary, obramowanie,… Możesz dodać nowe pola i ustawić adres przekierowania lub tekst z podziękowaniem.
Jak widać powyżej, na screenie, wiele można zmienić. Ale co jeśli jesteś programistą, koderem i twe serce nie zniesie gotowego, generowanego kodu na Twojej stronie? Spokojnie, na końcu będziesz mógł pobrać czysty kod i dostosować go w pełni do swoich potrzeb.
Uwaga: na nowym koncie, jeszcze niezweryfikowanym, nie można ustawić double opt-in, czyli potwierdzania adresów subskrybentów.
Istotnymi, na tym etapie tworzenia formularza są 2 pola. „Tekst potwierdzający do checkboxa„, czyli tekst typu „wyrażam zgodę na…”. Co istotne, jeśli pozostawisz to pole puste, checkbox nie pojawi się w Twoim formularzu.
„Wiadomość z podziękowaniem albo przekierowanie url” to kolejna ważna opcja. Jeśli wprowadzisz w tym polu tekst, to dynamicznie wyświetli się on po wypełnieniu formularza. A kiedy podasz link do strony z podziękowaniem, to zamiast tekstu, skrypt przekieruje zapisującego się usera do strony dostępnej pod linkiem który podasz.
Dla mnie lepszym rozwiązaniem był wariant z przekierowaniem. Dzięki temu mogłem uprościć swój formularz na stronie, a co ważniejsze mogę śledzić ruch na stronie podziękowania. Jak? Np instalując tam Pixel Facebook i wykorzystywać tę wiedzę podczas tworzenia kampanii na FB.
Po zapisaniu formularza otrzymasz kod, do umieszczenia go na stronie.
Najprościej skopiować skrypt js z pierwszego pola i wstawić go w takie miejsce na stronie, gdzie chciałbyś, aby się wyświetlał. Jeśli używasz WordPress, pamiętaj, by kod wkleić to treści posta/strony w trybie tekstowym. A jeśli chciałbyś, aby formularz pokazał się na każdej podstronie, to najlepiej osadź go w szablonie strony (wymagana znajomość HTML).
Dla tych bardziej zaawansowanych – można pobrać kod HTML z formularzem. A dokładniej html, css i skrypt css.
CSS to ustawienia wyglądu, jakich dokonywałeś w generatorze. Jeśli chcesz całkiem pozbawić formularz wyglądu, to usuń cały CSS. Skrypt JS, z tego co sprawdziłem, również jest opcjonalny. Tzn. jeśli usuniesz ten skrypt, to wysłanie formularza nastąpi tradycyjnie, poprzez przekierowanie na stronę MailerLite a potem przekieruje na Twoją stronę podziękowania. Usuwając JS pozbędziesz się również statystyk formularza. Kod HTML samego formularza, również możesz zmodyfikować, uprościć, zmienić klasy. Ważne by nie zmieniać nazw pól.
Dlaczego tak utrudniać sobie życie? Na swojej stronie miałem już elegancki popup z formularzem w pełni dostosowane wyglądem do głównego motywu. Co więcej popup też już pojawiał się w specjalnych momentach – osobny skrypt JS. Nie chciałem z tego rezygnować, ani od nowa tworzyć. Stąd też podmieniłem tylko fragment HTML. I mój popup wygląda niezmiennie, co widać na zdjęciu poniżej. A samym generatorem MailerLite byłoby trudno, o ile w ogóle możliwe, osiągnięcie takiego efektu.
Formularzy możesz tworzyć wiele, zgodnie ze swoimi potrzebami. Pamiętaj aby po stworzeniu formularza go aktywować.
Jeśli formularz osadzony, to warto go przetestować. Czy wyświetla się w odpowiednim miejscu (albo czy w ogóle się wyświetla), czy prawidłowo się wyświetla, czy działa walidacja pól (pola obowiązkowe, walidacja email), czy nie ma błędów (literówek).
Trzeba też sprawdzić, co się dzieje po podaniu danych i zapisaniu się. Czy otrzymujemy prawidłowy komunikat? Czy działa przekierowanie do strony podziękowania?
Aż wreszcie warto sprawdzić, czy w ogóle w MailerLite pojawiają się nowe maile – wejdź do zakładki Subskrybenci i wybierz swoją grupę.
Tak, to totalne podstawy, pomijające część możliwości, niemniej podążając tym artykułem, w ciągu ok 12 minut jesteś w stanie mieć już formularz na swojej stronie i zbierać maile.
Jeśli uważasz, że przydałby się wpis, opisujący dokładnie konfigurację formularzy w różnych wariantach, itd… To daj znać w komentarzu. Jeśli masz jakieś problemy albo czegoś nie rozumiesz, to też napisz.
Moje 7, najlepszych, sprawdzonych
sposobów na efektywną pracę zdalną
Do wdrożenia jeszcze dziś!